FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Lokalizacja niemieckiego schronu z 1939 roku.
Autor Wiadomość
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
  Wysłany: 2006-12-07, 14:25   

Wczoraj zamieściłem wątku ebay'owym link do aukcji
http://cgi.ebay.de/058-17...1QQcmdZViewItem

Nie wiem czy koledzy zwrócili na niego uwagę.
Można kupić 17 zdjęć: kilka z budowy małego schronu przy użyciu blachy falistej, maszerujące oddziały koło granicy, widać nawet przejście graniczne.
Z opisu na zdjeciu i znaku drogowego z napisem "cło" można sie dowiedzieć, że to granica z Polską. Z obecności przy granicy zasieków i zagród mozna się domyślać, że były robione tuż przed wojną w 1939 roku.
Zamieszczam kilka najciekawszych fragmentów zdjęć.

Mam taką tezę, dość karkołomną, że przejście graniczne to Dłutowo. Na jednym ze zdjęć jest napis "Reichsgrenze 114". Czy to nie jest przypadkowo słup graniczny? A taki o numerze 114 stał na północny- wschód od przejścia Dłutowo- Wincenta.

Moje rozumowanie może ma kilka luk:
1) to może nie być słup graniczny;
2) na innych częściach granicy (np między Pomorzem Polskim a Niemieckim) numeracja mogła się dublować- nie sprawdziłem tego;
3) nie znam schronu w okolicach Jeży który by odpowiadał temu ze zdjęć.
4) na polskiej mapie WIG 1:100000 (lepszej nie mam) nie widać drogi koło słupa nr 114, którą maszeruje oddział wojska (chociaż może...);
5) chociaż zdjęcia sprzedawane są razem mogą być odległe w czasie i miejscu.

No ale dla mnie ciekawa hipoteza ).1

dlutowo01.gif
Mapa
Plik ściągnięto 14 raz(y) 87,62 KB

dlutowo02.jpg
schron
Plik ściągnięto 22 raz(y) 33,46 KB

dlutowo03.jpg
schron
Plik ściągnięto 13 raz(y) 41,25 KB

dlutowo04.jpg
Blacha falista
Plik ściągnięto 13 raz(y) 30,08 KB

dlutowo05.jpg
Słup garniczny?
Plik ściągnięto 23 raz(y) 30,72 KB

dlutowo06.jpg
Przejście graniczne
Plik ściągnięto 25 raz(y) 28,24 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2006-12-07, 15:05   

Sczegółowa analiza wieczorem, raczej nie jest to Dłutowo - tam słup 114 wypada na przedłużeniu torowisk. Fakt, że jest to słup graniczny się zgadza, znalazłem taki pod Grodziskiem (na wschód od Jeży). Na droge w Dłutowie nie pasuje mi topografia, a schronik to jakiś taki "lekki", ziemianka raczej i na jakiejś górze, jakich nie ma pod Dłutowem. Co innego przykuło moją uwagę - nad którymś zdjęciem jest opis miejscowości z wyrazem Grenzen chyba - to trzeba odczytać i wrzucić tu: http://www.kartenmeister....databaseuwe.asp - może wtedy coś sie wyklaruje.
_________________
Nic nie da beton i stal - jak "rypnie, błyśnie i pośmierdzi" - podobno przetrwaja tylko szczury....
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-07, 15:39   

Jedno to
Grenzbefestigung
drugie niestety nie mogę rozczytać
Grenz .... von ...land- Polen

Ale na zdjęciu z tym opisem jest polski słupek (pewnie to 01.09.1939r.) z numerem 358 lub 758. Wystarczy zgrać polski i niemiecki słupek i bingo.

polski_slup.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 5,75 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-08, 13:05   

Przeszukałem kilka możliwych lokalizacji, bo numery słupków jednak się powtarzają. Ten koło Dłutowa ma na niemieckich mapach dopisek IV.
Koło Piły słupki maja numery zbliżone do 300.
Koło Iławy też niema 114.
I 114 był ja przeciw Nowego, po drugiej stronie Wisły - bez przejścia granicznego.
III 114 koło jakiejś wioski na wsch od Lubawy - też bez przejścia.

Zelektryzowało mnie gdy zobaczyłem II 114 koło schronów Gardejskiej w Goryniu, nawet schron (2) jest na jakiejś skarpie, tylko koło słupka 114 nie ma żadnej drogo :{

Ale najbardziej prawdopodobna lokalizacja jest przejście graniczne na zachód od Chojnic, tylko nic nie słyszałem o niemieckich fortyfikacjach w tym rejonie.

goryn01.gif
Okolice Pozycji Gardejskiej
Plik ściągnięto 14 raz(y) 72,41 KB

chojnice01.gif
Przejście koło Chojnic
Plik ściągnięto 5 raz(y) 54,16 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2006-12-08, 13:49   

Hmm... patrząc po nazwie miejscowości z zakładem fotograficznym to wychodzi tak: obecnie miejscowość nazywa się Mierczany, ok. 2 km na południe od Lubina, woj. byłe zielonogórskie. A więc może tam odcinek granicy? Potrzebny jest ktoś w tym temacie, kto będzie potrafił odczytać pisane robaczki niemieckie - na tyle one się powtarzają, że może to być lokalizacja.
_________________
Nic nie da beton i stal - jak "rypnie, błyśnie i pośmierdzi" - podobno przetrwaja tylko szczury....
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-08, 15:33   

Najbliżej chyba pozycja odrzańska ? Tylko te zdjęcia mogły być wywołane później na urlopie w domu :cry:
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-12-11, 01:29   

Ale zagadka... bez słupkologa ani rusz!

Jednak nie sugerujcie się znanymi liniami fortyfikacji. Na zdjęciach widać budowę schronu - ale to wcale nie musi być schron betonowy/żelbetowy. Wg mnie to na 99% ziemny schron bierny na blasze "H" (typowa konstrukcja niemieckiej polówki - pomysł jeszcze z I wojny). Powstał w jeden dzień - a "budowniczowie" mają tylko łopaty. Na jednej fotce widać wejście (ściana chyba z desek) - strop też bardzo cienki - po prostu nakład ziemi. W 1939 r. fortyfikowano niemal całą granicę z Polską (np. niemal cała tzw. "Linia Bluchera" to przedwojenna polówka) - takich schronów mogło powstać sporo. Pewnie już w październiku 39' je rozebrano i użyto ponownie gdzieś na nowej granicy z ZSRR...

A co to za formacja niemiecka? Dziwne umundurowanie. Gdybym widział tylko fotki "robocze" - to po spodniach miałbym pewność, że to żołnierze-budowlańcy z RAD. Ale jak maszerują - to już mam wątpliwości. Dowódca nie ma typowej czapki - a i góra mundurów odmienna... same zagadki.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-11, 11:10   

Dla mnie ten schron to jednak beton, te pasy to odbicie szalunku (zobacz nadproże gładko przechodzące w scianę).
A mundury - czy po prostu spodnie nie są od munduru ćwiczebnego (nie wiem jak to się nazywa), ale jeszcze za Wihelma do ćwiczeń uzywano takich jasnych mundurów. Może to oddział rezerwy i po prostu na ZN'ach zabrakło sortów mundurowych.
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-12-12, 02:28   

Betonowy schron podobny do lekkich obiektów z końca lat 30 (np. znad Pisy) miałby drzwi - a tu nie widać profilu. Strop tego obiektu ze zdjęcia ma najwyżej 20 cm - porównaj ze schronami biernymi na blasze falistej - tam jest minimum 50-60 cm nad wejściem (i łuk).

Na fotkach widać wszystko. Goście kopią szczelinę i szalują ją belkami (na fotce 03 jest ukończony wykop - widać belki po lewej), przykrywają ją arkuszami blachy (fot. 04), zasypują i stają do pamiątkowego zdjęcia (fot. 02). Parę godzin pracy. Wejście to jakiś gotowy element. Może to i betonowa kształtka - ale dalej obstawiam zbite dechy - za grube te "szczeliny" jak na odciski w betonie.

Takie jasne mundury nosili żołnierze-budowlańcy z R.A.D. - stąd moje domysły (ale jako formacje bojowe pojawili się dopiero pod koniec wojny - w czterech tzw. RAD-Divisionen).



A najbardziej podoba mi się to zdjęcie "szturmowa łopaten-brygada R.A.D.")

Musztra łopatą - nasi BIB-ole tego nie ćwiczyli ).1
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1739
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-12, 13:54   

Przyglądnęłem się zdjęciom schronu w domu na lepszym monitorze i muszę stwierdzić z tym drewnam, że masz chyba rację :oops: . Ale musiała by to być całkowita tandeta z desek (może to ylko jakiś "pseudosiding" -obicie), nawet nie z kantówek czy belek.

Co do mundurów to się nie zgadzam. Spodnie to wg mnie ćwiczebne drelichy polowe, a czapka oficera (i innych też) to polowa furażerka prawdopodobnie wz 1938. A żołnierze (jeżeli oczywiście wszystkie zdjęcia w pakiecie pochodzą z tego samego źródła, a sądząc po piśmie na odwrocie raczej tak) na ostatnich zdjęciach są w zwykłych mundurach Wermachtu.
A RAD'owcy korzystali pewnie ze starych sortów wojskowych, co się miały marnować.

drelich1.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 108,38 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939