FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
kolejka w podziemiach
Autor Wiadomość
Kaks 
kapitan



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lip 2005
Posty: 451
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2006-10-23, 12:04   kolejka w podziemiach

Czy ma może ktoś materiały dotyczące kolejek wąskotorowych używanych w fortyfikacjach - np. na MRU?
Jak to wygladało ?
Czy gdzieś poza MRU były jeszcze stosowane w umocnieniach niemieckich - np na Wale Zachodnim?
 
     
dehn 
major



Kraj:
Poland

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 522
Skąd: warszawa
Wysłany: 2006-10-23, 18:55   

z tego co mi wiadomo ze na wale zachodnim w grupach warownych kolejek używano.
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-10-23, 18:56   

He, he... trudno pisać o czymś, czego właściwie nigdy na OWB nie uruchomiono ;)
Na początek krótki opis (zawierający mały błąd co do ilości dworców) w wersji niemieckiej: http://www.feldbahnseite.de/pl_ffowb.htm

========================================================

Co do planowanych podziemnych kolei fortecznych na zachodzie Niemiec, to na 100% miała takowa być w GW "Gerstfeldhohe". Miała łączyć rozbudowany kompleks bloku wejściowego (właściwie było tam całe zaplecze socjalne i energetyczne) z dużymi grupami warownymi. Przy tych ostatnich zaplanowano stacje. Na planach wygląda to na ledwie kilkukilometrowy odcinek... miniaturkę kolei FFOWB.

=========================================================

Wracając do "nas". System blisko trzydziestokilometrowej kolei podziemnej FFOWB zaprojektowano na typową szerokość toru (600 mm) dla niemieckich kolei polowych. Tak było najprościej - od czasów I wojny tzw. wojska Heeres-Felbahn (HF) posiadały odpowiedni tabor, przenośne torowiska i wyszkolonych specjalistów. Tym razem należało jednak poruszać się pod ziemią, więc odpadała typowa trakcja parowa (najtańsza) czy spalinowa.
Pozostawał napęd elektryczny. Odrzucono jednak kosztowne i kłopotliwe rozwiązanie w postaci sieci trakcyjnej i zaplanowano oparcie się o lokomotywy akumulatorowe tzw. Akkuloks ew. Akkutriebwagen (technologia ta była dość dobrze rozwinięta na niemieckich kolejach). Niemieccy fachowcy od kolei przemysowych sugerują, że mogły to być lokomotywy z zakładów Siemens-Schuckert-Werke (SSW) serii "Tw27". Zapleczem technicznym dla takiej trakcji miały być stanowiska ładowania akumulatorów (przy stacjach-elektrowozowniach).
Niestety nie znalazłem fotki takowego dziwadła. Różne lokomotywy zakładów SSW można zobaczyć tu http://www.werkbahn.de/ei.../bilder/ssw.htm (ale to już powojenne konstrukcje - choć zapewne oparte o wcześniejsze prace).

Sieć kolei FF OWB planowano zasadniczo wzdłuż "Hauptverkehrsweg" - głównej drogi ruchu (w tunelu 3,2 x 3,65 m). Wzdłuż niej rozmieszczono także dworce (w poszerzonych częściach 4,6 x 5 m) - które miały być oznakowane według alfabetu z płn. na południe od B do K (z rozwinięciem telegraficznym np. B jak Bertha). W tej numeracji zagadkowo brakuje dworca "A"... - być może zastąpiono go innym?
Z głównej drogi ruchu zamierzano wyprowadzić linie kolei do planowanych bloków wjazdowych (E62 - E66), przy których zaplanowano dworce przeładunkowe do przyjmowania zaopatrzenia z zewnątrz (dworce wykonano przy A62, 63, 64). W kolejnym etapie doszły boczne linie prowadzące przede wszystkim do budowanych i planowanych baterii pancernych oraz do koszar wysuniętych grup warownych. W tym przypadku tunele szlakowe miały przekrój tylko 2 x 2,2 m, a dworce 2,7 x 3,2 m. Przy nich "literacja" (od L do O) zmieniała kierunek i powracała na północ.
Wyjątkiem w nazewnictwie literowym jest "Pętla Boryszyńska" z dwoma stacjami Nord i Sud (północna i południowa) przy Pz.B 5.

Wobec licznych zmian projektów trudno na 100% ustalić, jak to wszystko miało wyglądać. W każdym razie w przybliżeniu:

(A) - końcowy dworzec zaopatrz. planowany przy Pz.B. nr 7 ?
B - dworzec rozrząd. obsługujący wjazd E62 (A62) oraz planowaną GW (732, 734, 735 i 733)
C - dworzec rozrząd. obsługujący wjazd E63 (A63)
D - dworzec rozrząd. mający obsługiwać planowaną GW "Russen Berge" (później "Yorck")
E - dworzec zaopatrzenia samodzielnego B-Werk 723
F - dworzec rozrząd. obsługujący wjazd E64 (A64) oraz GW "Gneisenau"
G - dworzec rozrząd. obsługujący planowany wjazd E65 ? oraz samodzielny A1-Werk
H - dworzec zaopatrz. dla GW "Scharnhorst", być może rozrząd. dla bocznej linii do Pz.B. nr 5 ?
I - dworzec zaopatrz. planowanej GW "Drei Herrscher Berge" (później "Friesen")
(J) - ??? (dworzec zaopatrz. GW "DHB" - wówczas Bhf. "Inga" byłby dw. rozrządowym)
K - dworzec obsługujący planowany wjazd E66 oraz GW "Jahn"
L - dworzec zaopatrz. planowany przy Pz.B. nr 6
M - dworzec zaopatrz. planowanej GW "Russen Berge" (później "Yorck")
N - dworzec zaopatrz. planowanej GW (A-Werk 12-14, A1-Werk 9, B-Werk 729-731)
O - dworzec zaopatrz. GW "Lutzow"

E62 (A62) - dworzec przeładunkowy przy bloku wjazdowym A62
E63 (A63) - dworzec przeładunkowy przy bloku wjazdowym A63
E64 (A64) - dworzec przeładunkowy przy bloku wjazdowym A64
E65 i E66 - ???

Nord i Sud - dworce zaopatrzenia budowanej Pz.B nr 5 (Pętla Boryszyńska).

PS. Oczywiście prócz ledwie raczkującej kolei podziemnej, olbrzymią i główną rolę przy budowie i dalszym funkcjonowaniu FFOWB miała nowowybudowana linia normalnotorowa 1435 mm (Kursko-Staropole) z licznymi odgałęzieniami i siecią kolejek budowalnych HF.

siec_kolei.jpg
Planowana sieć podziemych kolei fortecznych FF OWB z zaznaczonymi stacjami.
Plik ściągnięto 53 raz(y) 31,42 KB

_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
Ostatnio zmieniony przez Schliemann 2006-10-24, 21:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-10-24, 19:12   

Kolej podziemną zbudowano także na 100% w eksperymentalnej grupie warownej wzniesionej na poligonie w Hillersleben. To ta sama grupa, która imitowała GW "Scharnhorst" Pz.W. 1238 na propagandowym filmie z lat 30.

Zapomniałem oczywiście o słynnej z przerostu formy nad treścią grupie warownej "Isteiner Klotz". Tu także miała być kolej podziemna - na początek około 2,5 km niemal prostej linii z trzema stacjami.

Nieco dłuższe miały być połączenia we wspomnianiej wyżej GW "Gerstfeldhohe" - około 4 km z dwoma odgałęzieniami od linii głównej plus cztery stacje.

Swoją drogą co my tu o Niemcach... Najlepiej rozwinięte i funkcjonujące systemy kolei podziemnej miały grupy warowne Linii Maginot'a. Tyle, że w większości służyć miały wyłącznie ruchowi towarowemu (amunicja, aprowizacja). Natomiast żołnierzom załogi do szybkiego przemieszczania się po poternach przygotowano... składane rowerki. Gotowe systemy kolejek transportowych miały też czeskie GW.

PS. Wracając jeszcze do PL. Niewiele niestety wiadomo, czy komunikację szynową miał posiadać drugi autonomiczny system podziemny planowany w rejonie pomiędzy doliną Strugi Jeziornej (Pieskiego Potoku), szosą międzyrzecką aż po tor kolejowy w rejonie Kurska (rejon GW Nethelbeck i Schill).
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-11-05, 23:55   

Bylibyśmy zapomnieli o mini-kolejkach obsługującyh baterie ciężkiej artylerii na Atlantikwall. Na poniższym filmie widać np. tory kolejki amunicyjnej (zapewnie z napędem "ręcznym") w podziemiach Marine-Küsten-Batterie MKB 4/507 Örlandet (k. Trondheim w Norwegii).
Na filmie (11MB) - możemy sobie przejść pod ziemią od wejścia (nr 9) aż do wieży artyleryjskiej "Ceasar" z Gneisenau'a - podążając "szlakiem amunicyjnym" http://www.kystfort.com/video.html
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
szuwar24 
starszy sierżant



Kraj:
Iceland

Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 76
Skąd: orzysz/Olafsvik
Wysłany: 2006-12-15, 21:13   

Ja miałemokazje przejechac sie taka kolejka w hansholm
 
   
     
Forteca 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Paź 2006
Posty: 165
Skąd: Przasnysz
Wysłany: 2006-12-15, 22:28   

U Burka jest zdjęcie lokomotywki akumulatorowej prod. SSW (górniczej), z dopiskiem że tego typu miano zastosować w OWB.

Za zachodzie z pewnością miały być takie w Isten, oczywiście gdyby doszło do rozbudowy do wersji "maksi" - to ta kolejka miała by gdzie jeździć.

U Francuzów kolejka czasami woziła głowy koronowane i różnych Śmigłych-Rydzów - przystosowując wagoniki do ludzkiego ładunku - dosyć zabawnie to wyglądało ;-)

Czechosłowacy to stosowali same wagoniki, z napędem "szeregowym" :15

Wagoniki (ale nie kolejki) były też masowo stosowan w amerykańskiej nadbrzeżnej.
 
     
szuwar24 
starszy sierżant



Kraj:
Iceland

Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 76
Skąd: orzysz/Olafsvik
Wysłany: 2006-12-15, 23:37   

Kolejka z Hansholm ztan obecny

fotka pobrana ze strony http://www.museumscenterh...t/museumsbanen/


przewozila ona amonicje do dziala kalibru 380mm. tory przeprowadzoe byly pod bunkrem z amonicja(a ylo ich szesc) i prowadzily do srodka bateri(trzy sztuki). w lokomotywie zainstalowany byl maly silnik diesla.

nizej zalaczam mapke pobrana ze strony
http://www.museumscenterh...useumsbunkeren/

tog-display.jpg
Plik ściągnięto 26 raz(y) 39,45 KB

omrade_kort_dk_040510.jpg
Plik ściągnięto 32 raz(y) 16,79 KB

 
   
     
Grzebiuszka 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 48
Wysłany: 2007-02-06, 00:20   

Kolejka ze zdjęcia pokazanego przez Szuwar-a 24 to współczesna kolejka turystyczna, ale chyba zbudowana na oryginalnych podwoziach (klatki dorobione dla celów turystycznych). Oprócz niej można zobaczyć w środku obiektu oryginalną lokomotywkę i dwa wagoniki rozwożącą amunicję po samej działobitni. Poniżej moje zdjęcia z Hanstholm. Grzebiuszka

loko.jpg
Lokomotywka amunicyjna z wnętrza działobitni. Przepraszam za "skosa" ,ale tylko tak mozna było objać całą.
Plik ściągnięto 37 raz(y) 51,27 KB

wagonik.jpg
Wagonik kolejki amunicyjnej wewnetrznej.
Plik ściągnięto 42 raz(y) 53,92 KB

wagoniki2.jpg
Inne ujęcie kolejki turystycznej. Lokomotywa niestety schowana pod wiatą.
Plik ściągnięto 25 raz(y) 77,36 KB

z wagonika.jpg
A tak widać teren baterii z wagonika.
Plik ściągnięto 8 raz(y) 65,39 KB

 
     
Aufmann 
podpułkownik



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2006
Posty: 614
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-02-10, 01:26   

Grzebiuszka napisał/a:
Poniżej moje zdjęcia z Hanstholm.


To rozwiaznie bardzo przypadło mi do gustu. W GW Simserhof (przypadek LM) czułem się kolejką i ekspozycją multimedialną nieswojo zaskoczonym.

Auf...
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939