FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kopuły w polskiej fortyfikacji
Autor Wiadomość
Aufmann 
podpułkownik



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2006
Posty: 615
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-20, 18:07   

victor,

Temat wkładki jest dla mnie interesujący. Victor, musisz do tematu podejść w sposób uporządkowany. Pięć fot po jednej z kaźdej strony, a potem przód i tył po skosie. Robię czasami fotę na tle miarki. Trzymam kciuki.

Pozdrawiam Auf...
 
     
Ludwiq 
starszy chorąży sztabowy



Kraj:
Jamaica

Dołączył: 09 Gru 2006
Posty: 249
Skąd: z Lublina
Wysłany: 2007-01-24, 18:18   

Jak widze, temat na chwile "umarł", więc chciałbym zadać pytanie które od zawsze mnie nurtowało. Czy bezpośrednie trafienie w kopułe nie powodowało ogłuszenia lub obezwładnienia załogi takowej ? biorąc pod uwage wypowiedź kolegi victora w poście o łączności wewnątrz schronu, oraz zestawić to z ilością trafień w kopuł np. odcinka Nowogród to mogło być poważnym błędem, że kopułe stosowano jako "oko" schronu, gdyż w najważniejszych momentach natarcia, gdy była pod ostrzałem, w każdej chwili trafienie ogłuszało załoge kopuły i pozbawiało schron tego "oka". Jak to jest?
Ostatnio zmieniony przez Ludwiq 2007-01-24, 18:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Kaks 
kapitan



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lip 2005
Posty: 451
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2007-01-25, 08:30   

mnie to też nurtuje od dawna - siedzenie w takim dzwonie :/
 
     
Grzebiuszka 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 48
Wysłany: 2007-01-26, 00:22   

Witam w jednym z najciekawszych tematów. Mam swoje spostrzeżenia o kopułach uzupełniające dane przedstawione tu przez SQH ( czy jesteś krótkofalowcem?-stąd Twój nick?).
Zakłady Ostrowieckie wg mnie numerowały większe pancerze w kolejności produkcji, bez podziału na typ - od oznaczenia ZO 1931 N1 ( Osowiec) do ZO 1939 N 1119/188 ( Śmiłowice- czy zna ktoś wyższą sygnaturę?). Dlatego też twierdzę, że pancerz nr 1 nie zaginął lecz jest nim cylinder pod wieżę z Przemyśla montowaną w Osowcu(jak widać na zdjęciu ma on nr ZO 1931 N1). Nr 2 to Modlin, od nr 3 zaczyna się OWS. Dlaczego hauby pancerne mają nr identyczne z występującymi już gdzie indziej kopułami (ZO 1933 N2, ZO 1933 N4)? Myślę, że hauby miały być numerowane osobno jako coś w rodzaju "pancernej izby bojowej". Potwierdzałoby to fakt, ze żadne inne elementy pancerne nie powtarzają swoich numerów.

sqh napisał/a:
Przez 1934 rok wyprodukowano tylko 5 kolejnych półkopuł, tyle, że po raz pierwszy pojawiła się taka z 4 strzelnicami. Cała produkcja półkopuł z tych dwóch lat, oprócz zaginionego nr 1 i zainstalowanego w Modlinie nr 2 poszła na Punkt Oporu "wzg. 304,7" na Śląsku.


Z moich zapisków wynika, że na wzg 304,7 zamontowano takie to kopuły:
ZO 1933 N3 - 3 strzelnice,pólkopuła, podcięta, kołnierz krótki
ZO 1933 N4 - 3 strzelnice,pólkopuła, podcięta, kołnierz krótki
ZO 1933 N5 - 3 strzelnice,pólkopuła, podcięta, kołnierz krótki

ZO 1934 N6 - 3 strzelnice, półkopuła, podcięta, kołnierz krótki
ZO 1934 N7 - 3 strzelnice, półkopuła, bez podcięcia, kołnierz bardzo krótki
ZO 1934 N8 - 4 strzelnice, kopula, bez podcięcia, kołnierz bardzo krótki
ZO 1934 N9 - 3 strzelnice, półkopuła, bez podcięcia, kołnierz bardzo krótki
ZO 1934 N10 -3 strzelnice, półkopuła, podcięta, kołnierz krótki
ZO 1934 N11 - kopula obserwacyjna

Jak widać z tego zestawienia kopuły z lat 1933-34 różniły się między sobą. Za "podcięta" rozumiem wycięcie kopuły od strony wejścia do niej (patrząc z boku coś na kształt niemieckiego hełmu ).1 ).

sqh napisał/a:
wz. 35 - najpopularniejsza kopuła pancerna z 6 otworami, pierwsze egzemplarze poszły na Punkt Oporu "Szyb Artura" na Śląsku. Równolegle produkowano jednak i półkopuły, najmłodsze mi znane pochodzą z 1936 roku. Wielkość produkcji poszczególnych typów trudno jest niestety nawet oszacować, z uwagi na brak dokumentów i samych kopuł też (na Polesiu były)..


Wszystkie poszły na Szyb Artura, bo znajdują się tam po kolei kopuły od
ZO 1935 N12 do ZO 1935 N18. Kopuła z numerem N19 ma sygnaturę ZO 1936 N19 (obserwacyjna) i zamontowano ją na PO Łagiewniki. Wynika z tego, że wszystkie kopuły z 35 roku są na Sz.A. i było ich wykonanych 7 (6 bojowych + 1 obserwacyjna).

Rok 1936 to bardzo wydajny rok, wykonano w nim chyba najwięcej pancerzy. W roku tym pojawiają się pancerze pionowe i one też mają numerację ( mnie uzupełniają ciąg numeracji ZO ). W pewnym momencie następuje zmiana numeracji: pojawia sie trzecia cyfra np.: ZO 1936 N 958. Poprzednia zanotowana przeze mnie sygnatura to ZO 1936 N 44.
Niemożliwe jest, aby między tymi elementami wykonano 914 pancerzy. Dlatego sądzę, że wprowadzona trzecia cyfra to zakodowana dwucyfrowa końcówka roku produkcji: 36 czyli 3+6=9. Dlaczego wprowadzono ją tak nagle, podczas trwania 1936 roku??? Ewenementem jest kopuła z Linii Mołotowa,ktora ma sygnaturę ZO 1936 N 6410


sqh napisał/a:
wz. 37 - modyfikacja wz. 35 z czterema tylko strzelnicami - trzema od frontu i jedną od zapola.


Za mało danych, ale w moich notatkach mam z 1937 roku sygnatury 12 kopuł- wszystkie to kopuły obserwacyjne. Może ktoś z Was ma sygnatury kopuł bojowych z 1937 r? Tu pojawia się kolejny problem, gdyż sygnatura wygląda tak: ZO 1937 982/57. Co oznacza liczba po kresce ułamkowej??? Wiekszość sygnatur posiada z przodu cyfrę 9 ( co nie za bardzo pasuje do mojej teorii z zakodowaniem roku produkcji/ może kopuły odlano w 1936-tu dziewiątka z przodu ,a obrabiano w 1937 -stąd rok produkcji 1937?). Dwie kopuły w moim spisie mają z przodu "dziesiątkę" co odpowiada ( nareszcie ;) ) 1937 r.


sqh napisał/a:
wz. 38 - modyfikacja z kolei wz. 37, polegająca na tym, że od strony zapola dodano z powrotem dwa małe otwory, ale małe, obserwacyjne, ewentualnie do prowadzenia ognia np. z pistoletu.


Rok 1938 -należy dodać, że to własnie teraz pojawiają się kopuły sygnowane WI - "Wspólnota Interesów Górniczo-Hutniczych SA", Chorzów. Pierwsza taka sygnatura w moim spisie to WI-1938 2/2
ostatnia to WI-1938 124/44. Występują też kopuły z Huty Zygmunt (np.Nowogród).

1939- nowy typ hermetycznej kopuły ze stalową podłogą i owalnym, metalowym włazem (Śmiłowice, Jastarnia).

Uff, mam nadzieję, że ktoś przebrnął przez tego długiego posta. Zamieściłem tu fragmenty mojego artykułu nt sygnatur polskich pancerzy, który nigdy nie został dokończony i nigdzie się nie ukazał :/ , ale może rozjaśnił kolegom ciut problem.
Krzysztof Mrówka-"Grzebiuszka"

Osowiec.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 49,97 KB

Osowiec2.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 48,53 KB

Ostatnio zmieniony przez Grzebiuszka 2007-01-27, 02:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
darula 
starszy chorąży



Kraj:
Poland

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 20 Sty 2006
Posty: 189
Skąd: Festung Krakau
Wysłany: 2007-01-26, 08:46   

:14 :14 :14 :14
_________________
www.fortykrakow.net
www.rawelin.org
ZAPRASZAMY!
 
     
Skoczek 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-26, 09:52   

Grzebiuszka napisał/a:
Witam w jednym z najciekawszych tematów. Mam swoje spostrzeżenia o kopułach uzupełniające dane przedstawione tu przez SQH ( czy jesteś krótkofalowcem?-stąd Twój nik?)


Szymon chyba nie jest krótkofalowcem, ale ja tak :mrgreen:

Materiał rewelacja :mrgreen: ).6
Intryguje mnie różnica jaką Kolega zauważył pomiędzy kopułami bojowymi model 38 i 39.
_________________
Gość, witam Cię na Forum "Gorączka Fortyfikacji" Pacem huc fertis an arma?
Myślą przewodnią - Polska szkoła fortyfikacyjna. Zapraszam na stronę główną: http://www.fortyfikacje.net/ i Portal tematyczny.
 
     
Jacek 
plutonowy


Kraj:
Poland

Dołączył: 27 Maj 2006
Posty: 32
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-01-26, 15:05   

Grzebiuszka napisał/a:
sqh napisał/a:
wz. 35 - najpopularniejsza kopuła pancerna z 6 otworami, pierwsze egzemplarze poszły na Punkt Oporu "Szyb Artura" na Śląsku. Równolegle produkowano jednak i półkopuły, najmłodsze mi znane pochodzą z 1936 roku. Wielkość produkcji poszczególnych typów trudno jest niestety nawet oszacować, z uwagi na brak dokumentów i samych kopuł też (na Polesiu były)..


Wszystkie poszły na Szyb Artura, bo znajdują się tam po kolei kopuły od
ZO 1935 N12 do ZO 1935 N18.


Witam, w ferworze walki została popełniona mała nieścisłość. Grzebieniuszka, zupełnie niechcący potwierdziłeś, że bojowe kopuły z Szybu Artura o numeracji N12 do N18 miały 6 sztrzelnic.

Pozdrawiam Jacek
 
     
Grzebiuszka 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 48
Wysłany: 2007-01-27, 01:38   

Jacek napisał/a:
... Grzebieniuszka...


No ładnie Jacku, ładnie. Czyżby to jakaś aluzja do mojej głowy i grzebienia?;)

Jacek napisał/a:
... niechcący potwierdziłeś, że bojowe kopuły z Szybu Artura o numeracji N12 do N18 miały 6 sztrzelnic.


nie odniosłem się do ilości strzelnic celowo, gdyż w notatkach mam zapisane:

ZO 1935 N12 4 strzelnice (3+1)
ZO 1935 N13 4 strzelnice (3+1)
ZO 1935 N14 4 strzelnice (3+1)
ZO 1935 N15 3 strzelnice
ZO 1935 N17 4 strzelnice (3+1)

Jakoś nie widzę sześciostrzelnicowych, ale że nie jestem tego na 100% pewien pominałem sprawę. Sprawdzę przy okazji w terenie ( z cyfrówką jeszcze tam nie byłem).


Skoczek napisał/a:
Szymon chyba nie jest krótkofalowcem, ale ja tak


CQ CQ DE SP9OZK

Skoczek napisał/a:
Intryguje mnie różnica jaką Kolega zauważył pomiędzy kopułami bojowymi model 38 i 39


Będę w terenie, zrobię zdjęcia, wrzucę ;)

Pozdrawiam ,Grzebiuszka

Śmiłowice wz 1939.jpg
Podłoga kopuły wz 1939
Plik ściągnięto 12 raz(y) 48,17 KB

zaspawany.jpg
ZO 1935 N 15 (?) z zaspawaną jedną strzelnicą. coś mi nie pasuje opis do zdjęcia i nr kopuly, dlatego początkowo nie podjąłem tematu ilości strzelnic. Jak sprawdzę ,najwyżej będę prostował;)
Plik ściągnięto 9 raz(y) 50,75 KB

 
     
Skoczek 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-01-29, 11:29   

Grzebiuszka napisał/a:


CQ CQ DE SP9OZK


Pozdrawiam SP5XEG :mrgreen:

Grzebiuszka napisał/a:
Będę w terenie, zrobię zdjęcia, wrzucę ;)


Oczekujemy na zdjęcia - powiem szczerze że ja faktycznie nie zwróciłem uwagi na różnice kopuł model 38 - wygląda na to ze powstaje nam nowy typ - kopuła bojowa model 39. Myślałem że rodzaje kopuł bojowych zakończyła nam się w 1938 roku. A tu taki bęc. Ciekawi mnie do jakiego wniosku dojdziemy ostatecznie. Czy uznać to za nowy model czy za odmianę modelu 38. Różnica jest tylko w podłodze? Czy też są jeszcze jakieś inne szczegóły.

O kopułach z Szybu Artura i Dąbrówki Wielkiej w odzielnym temacie. :mrgreen:
_________________
Gość, witam Cię na Forum "Gorączka Fortyfikacji" Pacem huc fertis an arma?
Myślą przewodnią - Polska szkoła fortyfikacyjna. Zapraszam na stronę główną: http://www.fortyfikacje.net/ i Portal tematyczny.
Ostatnio zmieniony przez Skoczek 2007-01-30, 10:04, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Grzebiuszka 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 48
Wysłany: 2007-01-30, 00:26   

Skoczek napisał/a:
powiem szczerze że ja faktycznie nie zwróciłem uwagi na różnice kopuł model 38 - wygląda na to ze powstaje nam nowy typ - kopuła bojowa model 39. Myślałem że rodzaje kopuł bojowych zakończyła nam się w 1938 roku. A tu taki bęc. Ciekawi mnie do jakiego wniosku dojdziemy ostatecznie. Czy uznać to za nowy model czy za odmianę modelu 38. Różnica jest tylko w podłodze? Czy też są jeszcze jakieś inne szczegóły.


Do jakich wniosków dojdziemy to się okaże. Różnice w podłodze są widoczne od razu. Podłoga pod kopułami wz 38 jest betonowa i posiada prostokątny właz zamykany na dwuczęściowe drzwiczki( że też nie mogę znaleźć żadnego zdjęcia takiej podłogi :roll: ) Więc na pewno NIE JEST ta podłoga zintegrowana z samą kopułą. Natomiast kopuła wz 39 posiada stalową podłogę z otworami na lawetę, na rury głosowe, na rury wentylacyjne oraz owalny właz (widoczna na zdjęciu kilka postów wyżej). Być może podłoga była zintegrowana z samą kopułą już w procesie produkcji. Mogło tak być ,bo np. jeżeli dokładnie przyjrzymy się kopule z 39 r, to wkładki strzelnic, ich zasuwy, wkładka przeciwodpryskowa oraz laweta mają wybite te same nr sygnatur co sama kopuła. Jeżeli taka sygnatura jest nabita na podłodze (jakoś tak nisko nie szukałem ;-) ), to znaczy że podłoga była adresowana wyłącznie do danej kopuły, czyli stanowiła jej element - NOWY ,nie występujacy do tej pory element. A jeżeli tak było ,to jestem za wyodrębnieniem kopuły wz 1939 (nie wiem co na to archiwalia). I to chcę w najbliższym czasie sprawdzić w kopule z 39r. A może zobaczę też inne różnice? Pozdrawiam miłośników kopuł.
GRZEBIUSZKA a nie grzebieniuszka ).9 16:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939